In de commissie Wonen&Werken van 11 maart stond de concept Startnotitie BTAZ van de gemeente Amstelveen op de agenda. De komst van het BTAZ heeft voor Uithoorn als geheel, maar ook voor De Legmeer in het bijzonder een grote impact. Bewoners in De Legmeer zijn o.i. zeker ook belanghebbend bij de verdere planvorming.
De PvdA wil in ieder geval aandacht voor de volgende zaken:
- Stand van zaken van de bouwhoogte van het gebouw op het terrein van Hogenhout. Als deze bouwhoogte wordt toegestaan, schept dat een precedent voor het hele BTAZ. Met name op het gedeelte direct naast de woonwijk is dat ons inziens een belangrijk aandachtspunt.
- Over de breedte van de bosstrook, nu geraamd op 23 meter, verzoeken wij het college om in overleg te gaan met Amstelveen. Door de ligging van een hoofdwaterleiding op 12 meter van de hoofdtocht kunnen ter plekke geen diepwortelende bomen worden aangeplant. Hoe kan dan toch gezorgd worden voor een robuuste groene afscheiding tussen de wijk en het BTAZ?
- Amstelveen vindt het passend dat bedrijven met een zwaardere milieucontour, hindercategorie en veiligheidsnorm in het BTAZ kunnen worden gehuisvest. Zij benoemt zelf dat deze functies zich niet goed mengen met de woonfunctie, zoals zij die voor ogen hebben in de toekomstige opzet van het bedrijventerrein Legmeer waar wonen en bedrijvigheid gemengd gaan worden. Hoe wordt dan toch rekening gehouden met de bewoners van de woonwijk De Legmeer? Geldt deze overweging niet voor hen?
- Infrastructuur: In de spits is er op de Zijdelweg en de N201 al heel vaak hinder door filevorming. In het genoemde rapport van Goudappel/Coffeng over de infrastructuur wordt genoemd dat al bij het vullen van 10% van het BTAZ de rotonde met de N201 de toevoer niet kan verwerken. In het kader hiervan zorgen het eventueel huisvesten van een afvaloverslagstation, gemeentewerf, sloopmaterialenopslag en biomassa/biogasbedrijf ook voor een forse verkeerstromen die deze situatie niet verbeteren. Verbetering van de fietsverbinding langs de Zijdelweg is ook een belangrijk aandachtspunt. Hoe kan de bereikbaarheid van Uithoorn worden geborgd?
- Bij de planvorming voor de Uithoornlijn is al eerder sprake geweest van de aanleg van een extra halte in het BTAZ. Naar verwachting heeft de komst van de Amsteltram een aanzuigende werking op bewoners uit de ons omliggende dorpen om in Uithoorn op een van de 3 haltes op de tram te stappen. Om de verwachte parkeerdruk in Uithoorn bij de 3 haltes, die in woonwijken liggen, te ontlasten zou een transferium bij de toekomstige halte in het BTAZ kunnen helpen.