Over ons

Onze gemeente is sterk gegroeid de afgelopen jaren. Inmiddels wonen er meer dan 30.000 inwoners in Uithoorn en De Kwakel en is er nog steeds veel vraag naar nieuwe woningen. Dat maakt een vorm van verstedelijking onvermijdelijk. De PvdA wil daarbij het wat dorpse karakter van onze gemeente graag behouden. Dat betekent bijvoorbeeld: wel appartementen tot vijf verdiepingen, maar geen hoge woontorens en geen extra ontwikkelingen in het dorpscentrum die meer auto’s aantrekken. Toerisme moet kleinschalig blijven. Het dorp is er in de eerste plaats voor de inwoners.

Zeker in een groeiende gemeente is het belangrijk dat inwoners zich verbonden voelen met hun leefomgeving. Betrokkenheid en samenhang zijn voorwaarden om mee te doen en bij te dragen aan de leefbaarheid, bijvoorbeeld als vrijwilliger bij een van de vele sportclubs en verenigingen en voor steun voor elkaar als dat nodig is. Er moeten voldoende mogelijkheden zijn om elkaar te ontmoeten en te leren kennen. Dat kan door een uitnodigende openbare ruimte, door een activiteitencentrum of buurthuis in elke wijk en een groene, gezonde leefomgeving.

Op ons groen moeten we zuinig zijn. In een verstedelijkte omgeving is het heerlijk om dichtbij huis te kunnen recreëren en van de natuur te genieten. De Coronacrisis heeft ons geleerd hoe belangrijk dat is.

De zorg voor inwoners die dat nodig hebben is een taak geworden van de gemeente. Vroege signalering en laagdrempelige hulp kan soms de noodzaak voor zwaardere zorg voorkomen. Daar mag niet op bezuinigd worden.

De klimaatverandering dwingt ons tot aanpassing van de leefomgeving, een omschakeling naar schone energie en een in alle opzichten duurzame samenleving. Daar is Uithoorn goed mee op weg, maar er kan een tandje bij. Voor de PvdA is het een voorwaarde, dat hierbij de lasten eerlijk verdeeld worden.

In de volgende raadsperiode 2022-2026 willen wij zo veel mogelijk punten uit ons verkiezingsprogramma realiseren. Dat gaat het beste als collegepartij, met steun van de kiezer. Het eerlijke verhaal is dat je in de politiek weinig garanties kunt geven. Maar zeker is dat wij ons laten leiden door ons sociaaldemocratisch kompas. Daarin staan onze kernwaarden solidariteit en rechtvaardigheid centraal.

Jeroen Brink,
Lijsttrekker PvdA Uithoorn / De Kwakel

Waar ben je naar op zoek?