Algemene beschouwingen

19 november 2023

Tijdens de gemeenteraadsvergadering over de begroting 2024 sprak Els Gasseling de algemene  beschouwingen uit namens de PvdA fractie. Hieronder een verkorte versie:

Sinds vele jaren  volg ik nieuwsprogramma’s en lees ik meerdere kranten, maar de laatste tijd heb ik steeds vaker de behoefte om het wereldnieuws maar niet  binnen te laten komen. Liever muziek of een sportwedstrijd dan weer de beelden van oorlog, geweld en natuurrampen. Misschien herkent u dat. Onze gemeente is geen eiland, ook hier wonen vluchtelingen en ontheemden. Gelukkig neemt de gemeente daarin verantwoordelijkheid, zoals voor de mensen uit Oekraïne, die waarschijnlijk verwacht en gehoopt hadden al lang weer naar huis te kunnen. Hun oorlog staat niet meer op de voorpagina, maar er is nog geen zicht op het einde ervan. Veel dank aan allen die zich blijven inzetten voor hulp en ondersteuning.

Een zekere moedeloosheid kan je soms overvallen. Deze programmabegroting geeft daar overigens geen aanleiding voor. Er staat een indrukwekkend overzicht van opgaven in opgesomd, die allemaal op een of andere manier worden aangepakt. Sommigen daarvan mogen van ons wat ambitieuzer, zoals het klimaatbeleid,  en sommige ontwikkelingen mogen juist wat terughoudender, maar ons algemene oordeel is positief.

Financiën

De financiële vooruitzichten zijn op langere termijn niet florissant voor de gemeente. Er komt een herbezinning op taken en investeringen, waarbij wat ons betreft de raad nauw betrokken zal worden. Wat de PvdA betreft wordt er niet bezuinigd op sociale en maatschappelijke voorzieningen. Daarnaast hopen wij dat de rijksoverheid ook een herbezinning gaat uitvoeren en de gemeenten de nodige financiële armslag geeft om alle taken uit kunnen te voeren. Veel zal hierbij afhangen van de uitslag van de komende Tweede Kamerverkiezingen.

Bestaanszekerheid

Het is een belangrijk thema in deze verkiezingstijd: bestaanszekerheid. Voor volgende week staat de gemeentelijke nota met deze titel op de agenda. Wij zullen dan verder op de details ingaan, maar het is duidelijk dat de PvdA blij is met de verruiming van de armoederegelingen.  Bestaanszekerheid is niet alleen voldoende geld, maar ook voldoende gezondheid en een dak boven je hoofd.

Een ander, min of meer aansluitend, onderwerp dat binnenkort op de agenda staat: de nieuwe woon/zorgvisie. Ook hier is de Partij van de Arbeid blij met de gekozen richting. Van keuzevrijheid voor de woonconsument naar Volkshuisvesting. Een grondwettelijke taak van de overheid, net als het voorzien in voldoende bestaanszekerheid.

Het streven wordt minimaal 30 % sociale woningbouw totaal  en 70% betaalbaar bij nieuwbouw. Het zijn nog voornemens, wij zullen uiteraard kritisch volgen of die ook waargemaakt worden. Het aandeel sociale huur in onze woningvoorrad is de afgelopen jaren sterk teruggelopen, dus een er zullen veel sociale huurwoningen bij moeten komen. Het college merkt hierbij overigens terecht op dat ook de buurgemeenten hun aandeel in de bouw van betaalbare woningen moeten waarmaken. Een woondeal ondertekenen kan niet vrijblijvend zijn.

Duurzaamheid en klimaat

Alweer worden warmterecords gebroken. Het warmste jaar, de natste maand. De klimaatverandering is onheilspellend aanwezig. Er is een grote systeemwijziging nodig en ook op lokaal en persoonlijk niveau moeten wij ons inzetten. Binnenkort is er een werksessie met de raad over klimaat en duurzaamheid. Wat de PvdA betreft moet er echt een schepje bovenop. Ook persoonlijk  zullen wij wat van ons comfort moeten inleveren. We moeten stoppen met vliegen en onnodige spullen kopen, bijvoorbeeld.

Schiphol

Helaas is de hinder van Schiphol weer in alle hevigheid terug. Veel inwoners zijn boos, hebben een gevoel van moedeloosheid. De nadeelcompensatieregeling die door velen als willekeurig en oneerlijk wordt ervaren helpt daar ook niet bij. Het voelt vaak als vechten tegen de bierkaai. Het is ook onrechtvaardig en onverteerbaar Alle extra starts bij de groei naar 500.000 vliegbewegingen zijn naar de Aalsmeerbaan gegaan, en nu Schiphol gaat krimpen  gaat er hier niets af. Wij, de raadswerkgroep Schiphol, het College en het ambtelijke team Schiphol moeten ons nog meer inzetten voor een betere uitkomst. Goed dat we het extra geld uittrekken om eigen  geluidsmeetpunten te realiseren. Ook voor dit onderwerp is de uitkomst van de landelijk verkiezingen belangrijk. Schiphol moet verder krimpen!

Ik wens ik u allen succes!