Algemene beschouwingen bij de begroting 2022

Door Hans Portengen op 27 november 2021

Bij de algemene beschouwingen in de gemeenteraad is Els Gasseling ingegaan op de voorgestelde begroting 2022. Het College van B&W kiest ervoor om sterk te bezuinigen op het jongerenwerk, mantelzorgondersteuning en andere sociale voorzieningen in Uithoorn. De PvdA maakt andere keuzes, waarvoor Els een amendement heeft ingediend. Hieronder haar bijdrage tijdens de algemene beschouwingen.

Bijna alle gemeenten zien een tekort op de begroting, niet alleen Uithoorn. We mogen hopen dat de formerende partijen in Den Haag dat gaan oplossen. Intussen is het nog niet zover, en stelt het College een aantal maatregelen voor om de begroting te sluiten. Het College neemt een flinke greep in de reserves, de OZB gaat een beetje omhoog en er wordt flink bezuinigd op het Sociaal Domein. Dat is een politieke keuze. De PvdA maakt een andere keuzes. Met een amendement willen wij die bezuinigingen voor een groot deel laten vervallen, en de OZB iets meer verhogen. Het maatschappelijk effect van die OZB verhoging zal niet groot zijn. Voor huiseigenaren gaat om een bedrag van zo’n 3,50 extra per jaar per woning.

Bezuinigingen

Het effect van bezuinigingen op Uithoorn voor Elkaar is wel groot. Een bezuiniging van 100.000 euro op een budget van 1.8 miljoen is fors. Wij stellen voor dat bedrag op zijn minst te halveren. U weet ook, dat het meeste geld opgaat aan vaste lasten als salarissen en huur. De bezuiniging zal daarom rechtstreeks invloed hebben op de activiteiten. Leest u de ambities in het Programma Samenleving op pagina 15 van de begroting er nog eens op na. Uithoorn voor Elkaar is op bijna al die terreinen de uitvoerende partner van de Gemeente. Het jongerenwerk, schuldpreventie, opvoedondersteuning, mantelzorgondersteuning, activiteiten voor ouderen, ondersteuning voor gehandicapten en ga zo maar door. Veel van de activiteiten zijn gericht op preventie, om problemen later te voorkomen. Het is echt niet zo dat Uithoorn daar bovengemiddeld  geld aan uitgeeft, in tegendeel.

Op de website Waarstaatjegemeente.nl zien we dat Uithoorn het niet zo goed doet op het onderwerp sociale samenhang, en dat er sprake is van relatief veel eenzaamheid, partnergeweld en kindermishandeling. Eerder reden voor een schepje er bovenop dan er af. Ook bezuinigen op de post Werk en Inkomen raakt bij uitstek de meest kwetsbaren in onze samenleving. Armoedebeleid, re-integratie, sociale ondernemingen. En niemand hier die er voor opkomt. Het sociaal domein wordt kennelijk gezien als een kip waar je makkelijk van kunt plukken. Dat vind ik treurig voorzitter.

Ruimtelijke ontwikkeling

Een ander onderwerp dat ons zorgen baart is het programma Ruimtelijke Ontwikkeling. De omgevingswet komt er aan, en in dat verband lezen we (op pagina 44 van de begroting) als prestaties onder andere: “.. het faciliteren en katalyseren van particuliere initiatieven door actief mogelijkheden te verkennen met initiatiefnemers en – het zo veel mogelijk wegnemen van mogelijke belemmeringen in gemeentelijke regelgeving.“ Gaat het College hier niet te ver in, vragen wij ons af. Wij krijgen brieven van ongeruste burgers over een plan voor een grootschalig migrantenlogies in De Kwakel. En er komt in december een bestemmingsplan naar de Raad voor een Ruimte voor Ruimte ontwikkeling aan de Drechtdijk die niet aan de regels voldoet en waar omwonenden zich terecht heel druk over maken. Hoe kan dat?

Waterlodges

En dan komt recent het plan voor Waterlodges aan de Wilhelminakade uit de lucht vallen.  Nodig om het businessplan van de firma E-harbour sluitend te maken. Ook hier terecht boze omwonenden, die vast van plan zijn om naar de rechter te gaan als dit wordt doorgezet.  De wethouder beroept zich op het bestemmingsplan uit 2013, dat dit mogelijk zou maken. Wij hebben daar schriftelijke vragen over gesteld, dat komt later zeker nog aan de orde.

Samenvattend maken wij ons zorgen over de omgang van het College met bestaande wet en regelgeving, met de participatie van omwonenden en de rol van de raad. Graag hoor ik van andere partijen of zij die zorgen delen.

Amendement

Dan zal ik zo het Amendement PvdA indienen, waarin wij voorstellen om de OZB iets te verhogen. Daarvan komt het grootste deel voor rekening van eigenaren van niet-woningen. Denk daarbij aan eigenaren van winkelcentra bijvoorbeeld. De bezuiniging op Uithoorn voor Elkaar wordt gehalveerd, de bezuiniging op Huishoudhulp en Werk en Inkomen vervalt. Ook de bezuiniging op onderhoud Libellebos vervalt, want een goed onderhouden groene leefomgeving is ook belangrijk. E.e.a.  leidt tot een sluitende begroting.

Hondenbelasting

De PvdA is in principe niet tegen afschaffing van de hondenbelasting. Ook wij vinden het een rare en achterhaalde belasting. Maar we vinden de timing niet goed, in een tijd van pijnlijke bezuinigingen de hondenbelasting afschaffen is niet verstandig.