Kiezers bedankt!

Door Jeroen Brink op 21 mei 2022

Kiezers bedankt! Wij gaan met goede zin aan de slag in de nieuwe Raadsperiode. Na de verkiezingen is het Raadswerk inmiddels weer volop begonnen, en dit lijkt ons dan ook een mooi moment om even terug te kijken op de verkiezingen, maar vooral ook vooruit te kijken naar de komende vier jaar en onze ambities.

De campagne en de verkiezingen zijn voor de PvdA Uithoorn-De Kwakel redelijk goed verlopen. Natuurlijk hoop je altijd op een beter resultaat, maar we zijn duidelijk geweest in waar we voor staan en dit heeft ons één zetel winst opgeleverd; van 1 naar 2 zetels. Dat geeft toch wat meer armslag en natuurlijk een betere onderhandelingspositie. De fractie mag zich laten ondersteunen door een burgerraadslid. Dit betekent in de praktijk dat de fractie nog steeds uit drie leden bestaat: twee raadsleden en één burgerraadslid. Voor de gemeenteraad zijn Els Gasseling en Jeroen Brink gekozen en voor de raadscommissies is Marga Moeijes als burgerraadslid beëdigd.

De samenstelling van de officiële fractie blijft hiermee feitelijk hetzelfde. De afgelopen vier jaar hebben wij de gemeenteraad en commissies ook met ons drieën gedaan. Dit hebben wij ervaren als een prettige samenwerking. Hiernaast hebben we natuurlijk altijd nog de steunfractie en wat ‘hulplijnen’ voor specifieke onderwerpen. Wij hebben er dan ook alle vertrouwen in dat we de komende periode weer goed samen zullen werken en onze ideeën kunnen laten horen.

Zeer waarschijnlijk zal dit opnieuw vanuit de oppositie zijn; het ziet er nu naar uit dat de nieuwe coalitie een voortzetting van de huidige coalitie wordt. Uiteraard hebben we bij de informateur wel punten aangegeven die we graag terug zien in een coalitie-akkoord, maar verder hebben we hier momenteel weinig invloed op. Het coalitie-akkoord staat eind mei op de planning om te bespreken met de Raad. Dit zorgt er voor dat we ons inhoudelijk kunnen verdiepen in en waar nodig bij sturen van de koers zoals zij die uit willen zetten. Voor ons zal de komende periode in ieder geval in het teken staan van onze speerpunten van de verkiezingen (betaalbaar wonen, kansengelijkheid en groene en duurzame toekomst), de rol van de Raad, jeugd(zorg) en natuurlijk Schiphol.

Wij hebben er veel zin om ons de komende periode hard te maken voor een mooi en leefbaar Uithoorn en De Kwakel!