We mogen weer …………..

Door Gerrit Roseboom op 15 september 2023

Op 22 november mogen we weer het feest van de democratie vieren: verkiezing van een nieuwe Tweede Kamer. Voor de PvdA waren de meest recente verkiezingen niet bepaald een feestje. We moesten veel inleveren. Daarom is het zo mooi dat er nu een andere wind lijkt te waaien in politiek Nederland. De roep om bij de verkiezingen de inhoud boven de oneliners te laten gaan, klinkt overal. Bijna alle lijsttrekkers schermen ermee.

Ook mooi is dat we samen met Groen Links een progressief blok zullen vormen. De gezamenlijke lijst en de eendrachtig gekozen lijsttrekker bieden hoop. Hoop dat na de verkiezing de nieuwe coalitie de fundamenten legt voor een samenleving waarin – zoals Frans Timmermans zei in de Abel Herzberglezing – ‘het vertrouwen in elkaar dat we bereid zijn uit weloverwogen eigenbelang en in solidariteit met anderen het lange termijn-gezamenlijke-belang voorrang te geven op het korte termijn-eigenbelang.’  weer de overhand heeft. Voor wie mij wat langer kent, zal het geen verrassing zijn dat dit mij erg aanspreekt.

Herhaaldelijk heb ik gepleit voor het nastreven van gelijkheid, vrijheid en broederschap, waarbij het laatste voor mij gelijk is aan solidariteit. Solidariteit die eigenlijk op de eerste plaats zou moeten staan. Wie nu luistert naar de verhoren van de parlementaire enquêtecommissie die het optreden van de overheid bij (vermeende) sociale zekerheidsfraude onderzoekt, kan allen maar constateren dat solidariteit daarbij ver te zoeken was. Het wantrouwen van de overheid in de burger was groot. Dat heeft tot gevolg gehad dat de burger ook de overheid meer en meer ging wantrouwen.

Als kiezers hebben we nu de kans om door het stelsel van dat wederzijdse wantrouwen heen te breken. Daarvoor hoeven we op 22 november alleen maar de juiste keuze te maken en dat is voor de combinatie Groen Links/PvdA.

Gerrit Roseboom,

voorzitter PvdA afdeling Uithoorn / De Kwakel